Διδακτικός και μαθησιακός σχεδιασμός (Instructional/Learning Design)

Μαθησιακοί στόχοι ενότητας
-Στο τέλος αυτής της θεματικής ενότητας ο αναγνώστης θα είναι σε θέση να παρουσιάσει το διδακτικό σχεδιασμό που απαιτείται για την ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού μαθήματος
-Στο τέλος αυτής της θεματικής ενότητας ο αναγνώστης θα είναι σε θέση να γνωρίζει τα βήματα για το μαθησιακό σχεδιασμό ενός ηλεκτρονικού μαθήματος




Βασικές αρχές διδασκαλίας για την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μάθησης

Τι είναι ο διδακτικός σχεδιασμός;


Αν είσαι νέος χρήστης στον τομέα της ηλεκτρονικής μάθησης ή του διδακτικού σχεδιασμού (ID), ίσως αισθάνεσαι μπερδεμένος από τις διαθέσιμες πληροφορίες online σχετικά με τα διάφορα μοντέλα ταυτότητας και όλες τις διαφορετικές θεωρίες μάθησης.

Από πού να αρχίσω? Πρώτον, είναι καλή ιδέα να καταλάβεις τι ακριβώς είναι το διδακτικό σχέδιο. Με απλά λόγια, είναι η πρακτική να κάνεις τις μαθησιακές εμπειρίες αποτελεσματικές, ενδιαφέρουσες και αφοσιωμένες για έναν εκπαιδευόμενο. Ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό μάθημα, αλλά ένας εξειδικευμένος εκπαιδευτικός σχεδιαστής θα κατασκευάσει το σωστό ηλεκτρονικό μάθημα που θα ικανοποιεί τους μαθησιακούς στόχους και τις ανάγκες των μαθητών.
Υπάρχουν κάποιες βασικές κατευθυντήριες αρχές που μπορείς να ακολουθήσεις  για το πρώτο σου πρόγραμμα ηλεκτρονικής μάθησης για να σε βοηθήσουν να κάνεις την εκπαίδευσή σου πιο ουσιαστική για τους μαθητές . Στην πραγματικότητα, ακόμα και αν είσαο έμπειρος επαγγελματίας, μπορείςνα εφαρμόσεις αυτά τα βασικά στοιχεία σχεδιασμού διδασκαλίας για να ενισχύσεις τα αποτελέσματα σου.


Γνωρίσε το κοινό σου

Η ανάλυση είναι ένα μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Μπορεί να αναλύσεις διάφορους παράγοντες - αλλά πάντα να βεβαιωθείς ότι ένα από αυτά είναι το ακροατήριό σου. Πρέπει να ξέρεις ακριβώς σε ποιούς απευθύνεσαι για να αναπτύξεις ένα επιτυχημένο πρόγραμμα ηλεκτρονικής μάθησης. Ρωτήσε τον εαυτό σου : Ποιοι είναι οι μαθητές σου και ποιες είναι οι ανάγκες τους; Είναι εξοικειωμένοι με τον υπολογιστή ή όχι;  Πόσο γνωρίζουν το θέμα από πριν; Είναι ειδικοί ή αρχάριοι; Γνωρίζοντας ποιοι είναι οι μαθητές σου και το γνωστικό τους επίπεδο , θα σε βοηθήσει να αποφασίσεις πώς να αναπτύξεις το περιεχόμενο που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες τους.

Ξεχώρισε τις πληροφορίες

Κάτι ακόμα που πρέπει να κάνεις είναι να διακρίνει τις πληροφορίες που χρειάζονται να γνωρίζουν από τις πληροφορίες που είναι απλά ευχάριστες. Πρέπει να παραλείψεις περιττές πληροφορίες που δεν βοηθούν τους εκπαιδευόμενους.Όταν αποφασίζεις ποιες πληροφορίες πρέπει να συμπεριλάβεις στο ηλεκτρονικό σου μάθημα, ρωτήσε τον εαυτό σου: Είναι αυτό σημαντικό; Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να το γνωρίζουν αυτό; Και αν δεν το γνωρίζουν αυτό, ποιος θα είναι ο αντίκτυπος; Αν οι πληροφορίες εμπίπτουν στην κατηγορία "ευχάριστο να το ξέρει",καλύτερα μη το συμπεριλάβεις.


Ακολουθήσε ένα βασικό πρότυπο μαθημάτων


Για να δημιουργήσεις εύκολα ένα ηλεκτρονικό μάθημα ακολούθησε το παρακάτω βασικό πλαίσιο.
  1. Καλώς ήρθατε: Καλωσορίσε τους μαθητές σας στο μάθημα.
  2. Οδηγίες: Εξηγήσε πώς θα πλοηγηθούν , ποια κουμπιά πρέπει να πατήσουν κλπ.
  3. Εισαγωγή: Πες στους μαθητές γιατί παίρνουν το μάθημα και ποια οφέλη θα λάβουν ολοκληρώνοντας το.
  4. Στόχοι: Όρισε συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους, έτσι ώστε οι εκπαιδευόμενοι να έχουν μια αίσθηση για το τι θα ακολουθήσει.
  5. Περιεχόμενο: Κατασκευάσε το κύριο περιεχόμενο του μαθήματος εδώ. Ανάλογα με το μήκος, μπορείς να τα κατατάξεις σε θέματα, το καθένα με τη δική του εισαγωγή, περιεχόμενο, αξιολόγηση και περίληψη.
  6. Αξιολόγηση: Δώσε στους μαθητές μια εξέταση αξιολόγηση για να δουν αν έχουν πράγματι μάθει το υλικό.
  7. Περίληψη: Επανάλαβε τους στόχους του μαθήματος.
  8. Πόροι: Πρόσφερε επιπλέον περιεχόμενο ή πόρους που ενισχύουν το υλικό του μαθήματος.
  9. Έξοδος: Δώστε τελικές οδηγίες για την έξοδο από το μάθημα e-learning.

πηγή https://community.articulate.com/series/getting-started/articles/instructional-design-basics-for-e-learning-development

Μαθησιακός σχεδιασμός eLearning: 13 βασικά βήματα

Η ηλεκτρονική μάθηση, γνωστή ως eLearning, είναι μία από τις πιο δημοφιλείς μορφές εκπαίδευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών.  Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη του μαθήματος eLearning είναι ένα τεράστιο έργο που πρέπει να σχεδιαστεί και να διαχειριστεί προσεκτικά έτσι ώστε να αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Σε αυτό το άρθρο, θα απαριθμήσουμε τα 13 βασικά βήματα του σχεδιασμού μαθημάτων eLearning που θα μπορούσες να ακολουθήσεις για να σχεδιάσεις ένα ηλεκτρονικό μάθημα:
  • Κάνε διεξοδική έρευνα του θέματος.
  • Ανάλυσε το κοινό-εκπαιδευόμενους και καθόρισε τις απαιτήσεις διδασκαλίας.
  • Δημιούργησεένα σχέδιο για το μάθημα (προϋποθέσεις και στόχοι).
  • Δημιούργησε ένα πρωτότυπο για το μάθημα (μερικό περιεχόμενο, εμφάνιση).
  • Δοκίμασε το πρωτότυπο με μικρό δείγμα μαθητών.
  • Γράψε το περιεχόμενο.
  • Παραγωγή σχετικών μέσων (γραφικά, φωτογραφίες, βίντεο, κ.α.).
  • Συγκέντρωσε όλα τα στοιχεία του μαθήματος στο επιλεγμένο εργαλείο συγγραφής μαθημάτων.
  • Έλεγξε την τήρηση των μαθησιακών στόχων.
  • Γράψε το εγχειρίδιο του μαθήματος (για το διαχειριστή του μαθήματος και του συστήματος)
  • Τρέξε την αναθεώρηση Beta του eLearning.
  • Κάνε τελικές διορθώσεις στο μάθημα.
  • Αξιολόγησε την πορεία και την απόδοση του μαθήματος.
    
   

Σχόλια

Ηλεκτρονικό Μάθημα, πως να σχεδιάσεις και να αναπτύξεις το τέλειο ηλεκτρονικό μάθημα!