Μοντέλα Διδακτικού Σχεδιασμού

Μαθησιακοί στόχοι ενότητας:
-Στο τέλος αυτής της θεματικής ενότητας ο αναγνώστης θα είναι σε θέση να παρουσιάσει τα γνωστότερα μοντέλα διδακτικού σχεδιασμού
-Στο τέλος αυτής της θεματικής ενότητας ο αναγνώστης θα είναι σε θέση να κάνει διάκριση μεταξύ των μοντέλων.

            Τα μοντέλα διδακτικού σχεδιασμού βοηθούν τους διδακτικούς σχεδιαστές να κατανοήσουν την αφηρημένη θεωρία μάθησης και να δημιουργήσουν το ηλεκτρονικό μάθημα .  Ακολουθεί μια λίστα με τα πιο συνηθισμένα εκπαιδευτικά μοντέλα σχεδιασμού (συμπεριλαμβανομένου του μοντέλου ADDIE) που χρησιμοποιούνται για τον σχεδιασμό μαθησιακών εμπειριών, μαθημάτων και εκπαιδευτικού περιεχομένου.



Μοντέλο ADDIE

Το μοντέλο ADDIE δημιουργήθηκε αρχικά για το στρατό των Η.Π.Α. κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 από το κρατικό πανεπιστήμιο της Φλώριδας. Το ADDIE είναι ένα αρκτικόλεξο για μια διαδικασία ανάπτυξης πέντε σταδίων. Το μοντέλο ADDIE αποτελείται γενικά από πέντε αλληλένδετες φάσεις - ανάλυση, σχεδιασμό, ανάπτυξη, υλοποίηση και αξιολόγηση. Το μοντέλο ADDIE αντιπροσωπεύει μια ευέλικτη κατευθυντήρια γραμμή για την κατασκευή αποτελεσματικών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών υλικών. Δείτε καθένα από τα παρακάτω στάδια:
πηγη https://community.articulate.com/articles/learn-about-addie-model-interactive-examples



Ανάλυση

Στη φάση ανάλυσης του μοντέλου ADDIE εντοπίζεται το εκπαιδευτικό πρόβλημα. Επίσης
καθορίζονται οι εκπαιδευτικοί στόχοι, οι μετρήσεις επιτυχίας και οι γενικοί στόχοι.
Οι πληροφορίες σχετικά με τον εκπαιδευόμενο, όπως το μαθησιακό περιβάλλον, οι προτιμήσεις, τα δημογραφικά στοιχεία και οι υπάρχουσες γνώσεις και δεξιότητες εντοπίζονται επίσης κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης.
Σχεδίαση
Η φάση του σχεδιασμού του μοντέλου ADDIE αναστέλλει τους μαθησιακούς στόχους
, τις μεθόδους και τις δραστηριότητες διδασκαλίας, τις ιστορίες, το περιεχόμενο,
τις γνώσεις του αντικειμένου, τα περιγράμματα μαθήματος και τα μέσα ενημέρωσης.
Ανάπτυξη
Η φάση ανάπτυξης του μοντέλου ADDIE είναι όπου οι σχεδιαστές ηλεκτρονικού μαθήματος

αναπτύσσουν τις αλληλεπιδράσεις περιεχομένου και εκμάθησης που περιγράφονται στη φάση
σχεδιασμού. Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, γράφεται περιεχόμενο και παράγονται και
συναρμολογούνται γραφικά, ήχος και φωτογραφία.
Εκτέλεση
Κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του μοντέλου ADDIE, ο εκπαιδευτής σχεδιάζει το περιεχόμενο και τα υλικά στα Learning Management Systems (LMS) ή απευθείας στον εκπαιδευτή για εκδηλώσεις ζωντανής κατάρτισης. Ο εκπαιδευτής σχεδιάζει επίσης την εκπαίδευση που απαιτείται για εκπαιδευτές, διευκολυντές, ΜΜΕ ή εκπαιδευτές.
Αξιολογηση
Κατά τη διάρκεια της φάσης αξιολόγησης του μοντέλου ADDIE, ο εκπαιδευτής σχεδιάζει να καθορίσει ποια επιτυχία θα μοιάζει και πώς θα μετρηθεί. Συχνά, η αξιολόγηση αποτελείται από δύο φάσεις: διαμόρφωση και αθροιστική. Η τυπική αξιολόγηση είναι επαναληπτική και γίνεται σε όλες τις διαδικασίες σχεδιασμού και ανάπτυξης. Αυτό συμβαίνει καθ 'όλη τη διάρκεια της διαδικασίας ADDIE. Η συνοπτική αξιολόγηση αποτελείται από δοκιμές που γίνονται μετά την παράδοση των εκπαιδευτικών υλικών. Τα αποτελέσματα από αυτά τα τεστ βοηθούν στην ενημέρωση του εκπαιδευτή σχεδιαστή και των ενδιαφερομένων μερών σχετικά με το κατά πόσο η εκπαίδευση ή όχι πραγματοποίησε τους αρχικούς στόχους που περιγράφονται στη φάση ανάλυσης



Μοντέλο SAM

Το SAM είναι μια διαφορετική προσέγγιση στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών προϊόντων σχεδιασμού που αντιμετωπίζει την ανάγκη απόδοσης μέσω επαναλήψεων, επαναλαμβανόμενων μικρών βημάτων, και όχι με τελείως εκτεταμένα γιγαντιαία βήματα. Το SAM προκαλεί την έννοια της κίνησης μέσα από μια γραμμική διαδικασία (όπως ADDIE) Αξιολόγηση ως μια αποτελεσματική στρατηγική για το σχεδιασμό μαθησιακών γεγονότων που επιδιώκουν να παράγουν μεγαλύτερες επιδόσεις Η SAM αντιμετωπίζει τα οδοφράγματα που όλοι αντιμετωπίζουμε (ποιότητα προϊόντων, χρονοδιαγράμματα και προϋπολογισμοί για τη συνάντηση και διαχείριση των ΜΜΕ). Το SAM είναι μια ευέλικτη διαδικασία ανάπτυξης ηλεκτρονικής μάθησης Για τη δημιουργία μάθησης που βασίζεται στην απόδοση. Παρακάτω παρατίθενται οι βασικές φάσεις:
Παρασκευή: Αντί να αρχίσετε με μια μακρά, εξαντλημένη αξιολόγηση του υπάρχοντος ή του "απαιτούμενου" περιεχομένου, το SAM αρχίζει με τη φάση προετοιμασίας - όπου συγκεντρώνετε πληροφορίες και συγκεντρώνετε όλες τις γνώσεις του περιβάλλοντος. Πρόκειται για μια πολύ γρήγορη φάση. 
Επαναληπτικός Σχεδιασμός: Αυτή η φάση αρχίζει με την αρχική συνάντηση brainstorming Savvy Start, η οποία δημιουργεί τις βάσεις για ένα επιτυχημένο έργο. Το Savvy Start επικεντρώνεται κυρίως στην απόδοση και θα χρησιμεύσει ως η συνάντηση kickoff του έργου και το κύριο περιβάλλον για όλα τα μέλη της ομάδας έργων να συζητήσουν. Σε όλη τη φάση Savvy Start και τη φάση της επαναληπτικής σχεδίασης, η ομάδα σας θα περιστρέφεται μέσω του σχεδιασμού, του πρωτοτύπου και της αναθεώρησης. 
Επαναστατική Ανάπτυξη: Όπως και με την Επαναστατική Φάση Σχεδιασμού, στην Απεικόνιση της Φάσης Ανάπτυξης η ομάδα σας θα περιστρέφεται μέσω της ανάπτυξης, της εφαρμογής και της αξιολόγησης. Θα ξεκινήσετε με την απόδειξη του σχεδιασμού σας, μεταβαίνοντας σε Alpha και Beta, πριν τελικά ξετυλίξετε τον Χρυσό. Καθώς αναπτύσσεται το εκπαιδευτικό προϊόν, συνεχίζετε να αναλύετε και να αξιολογείτε, έτσι ώστε σε οποιοδήποτε σημείο, αν πρέπει να συμβεί μια αλλαγή, μπορεί να συμβεί γρήγορα και να περιοριστεί ο κίνδυνος να ξεπεραστεί ο προϋπολογισμός ή ο χρόνος
πηγή https://www.slideshare.net/lackeyd/final-storyboard-42958392





Τα τέσσερα επίπεδα εκπαίδευσης του Kirkpatrick

Το μοντέλο Kirkpatrick είναι το παγκόσμιο πρότυπο για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της κατάρτισης και θεωρεί την αξία κάθε είδους κατάρτισης, επίσημης ή άτυπης, σε τέσσερα επίπεδα.
Η Επίπεδο 1 Αντίδραση: αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο οι συμμετέχοντες ανταποκρίνονται στην εκπαίδευση.
Επίπεδο 2 Μάθετε τα μέτρα: εάν έμαθαν πραγματικά το υλικό.
Το επίπεδο 3 Συμπεριφορά :εξετάζει αν χρησιμοποιούν αυτό που έμαθαν στην εργασία.
Τα αποτελέσματα του επιπέδου 4 αξιολογούν εάν η εκπαίδευση έχει επηρεάσει θετικά τον οργανισμό.
Δημιουργήθηκε από τον Δρ Don Kirkpatrick στη δεκαετία του 1950, το μοντέλο εφαρμόζεται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκπαίδευση τόσο για να μεγιστοποιήσει όσο και να αποδείξει την αξία της κατάρτισης στον οργανισμό.
Πηγή https://learningservicesucsd.wordpress.com/2014/12/03/kirkpatrick-levels-3-4-they-know-it-but-are-they-doing-it/


πηγή άρθρου: https://www.instructionaldesigncentral.com/instructionaldesignmodels



 
Το βίντεο ορίζει τα τρία βασικά μοντέλα ADDIE, SAM και Kirkpatric, εξηγεί την προελευσή τους, μας μαθαίνει για τα μοντελά και τις διαφορές μεταξύ τους 

Σχόλια

Ηλεκτρονικό Μάθημα, πως να σχεδιάσεις και να αναπτύξεις το τέλειο ηλεκτρονικό μάθημα!